Chráněné a podporované bydlení pro duševně nemocné - následná péče
Služba následné péče se snaží zlepšit možnosti péče o dospělé lidi s duševním onemocněním z Moravskoslezského kraje, podporuje rozvoj jejich samostatnosti a sociální začleňování. Služba je poskytována ambulantní i pobytovou formou. Pokud nechcete být se svou nemocí sami doma, chcete se seznámit s novými lidmi, nebo si vyzkoušet něco nového, navštivte nás na Kylešovské ulici č. 10, tel: 553 770 124. Budeme se zajímat o Vaše problémy, hledat s Vámi cestu, jak je řešit. Můžete také navštívit některou z nabízených aktivit – volnočasový klub Setkávárna, sportovní aktivity, výlety za poznáním, do přírody a další. Více informací Vám rádi podají pracovníci služby následné péče.
Základní informace
Středisko vzniklo 20. 12. 1997. Od té doby služba následné péče poskytuje podporu lidem s duševním onemocněním, která přispívá ke zlepšení kvality jejich života a k začlenění do společnosti. Služba je poskytována ambulantní a pobytovou formou. Pomáhá lidem s duševním onemocněním znovu nalézt vlastní síly k naplnění života v oblasti vztahů, bydlení, volného času, vzdělání, práce či v dalších pro ně významných oblastech. Poskytujeme podporu lidem opouštějícím psychiatrická zařízení nebo služby s vyšší mírou podpory v rozsahu, který umožní přechod k samostatnějšímu životu.
Poslání a cíl
Poslání
Posláním služby následná péče je poskytovat lidem s duševním onemocněním takovou míru podpory, která umožňuje zlepšení kvality jejich života a začlenění do společnosti.
Cíle služby následné péče:
Stabilizace uživatele v oblasti bydlení, zdraví, hospodaření s penězi, zaměstnání, vzdělání, trávení volného času.
Získání a udržení dovedností potřebných k samostatnějšímu životu uživatele v oblastech péče o sebe a péče o domácnost.
Umožnění získávat a udržet nové společenské kontakty a nabízet příležitosti k aktivnímu trávení dne.
Prevence opakujících se hospitalizací ve zdravotnických zařízeních psychiatrické péče.
Prevence rizikového způsobu života (zadlužení, bezdomovectví, drogy, alkohol, atd.).
Cílová skupina
Osoby s duševním onemocněním z okruhu psychóz a neuróz (F20 – F33) ve věku 18 – 65 let z Moravskoslezského kraje, jejichž zdravotní stav je kompenzován, v případě závislosti na alkoholu, drogách a automatech prokazatelně nejméně rok abstinují.
Komu není naše služba určena?
Osobám s kombinovaným tělesným, mentálním nebo smyslovým postižením.
Osobám nesouhlasícím s vnitřními pravidly služby.
Osobám, které nejsou schopny samostatně zvládat základní úkony osobní hygieny a sebeobsluhy.
Osobám, které potřebují bezbariérový přístup (služba následné péče aktuálně nemá k dispozici takové prostory).
Osoby s agresivním chováním (diagnostikováno lékařem).
Zásady služby
Zásada jedinečnosti člověka – službu poskytujeme bez ohledu na původ, věk, pohlaví, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení našich klientů.
Zásada bezpečného prostředí, respektování soukromí klienta a důvěrnosti jeho sdělení – zajišťujeme nerušené prostředí pro konzultace, dbáme na zachování důvěrnosti informací.
Zásada partnerského přístupu – vztah mezi uživatelem a pracovníkem je postaven na oboustranné důvěře, partnerství a respektu.
Zásada individuálního přístupu – respektujeme individuální prožívání a potřeby každého uživatele.
Zásada dobrovolnosti – uživatelé využívají služeb dobrovolně, na základě svého svobodného rozhodnutí.
Zásada odborného vzdělávání – pracovníci se průběžně odborně vzdělávají tak, aby byli způsobilí poskytovat svou práci kvalifikovaně.
Nabídka služeb
Službu poskytujeme ambulantní a pobytovou formou v souladu s § 64 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Služby následné péče jsou ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám s chronickým duševním onemocněním a osobám závislým na návykových látkách, které absolvovaly lůžkovou péči ve zdravotnickém zařízení, absolvovaly ambulantní léčbu nebo se jí podrobují, nebo osobám, které abstinují.
Služba obsahuje tyto základní činnosti:
Sociálně terapeutické činnosti - keramická dílna, podpůrné rozhovory, individuální a skupinové nácvikové aktivity - vaření, pečení, nácvik práce na PC, podpora formou pohotovostního mobilu.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - motivační klub Setkavárna, přístup k PC a internetu, sportovní aktivity, kulturní aktivity, výlety za poznáním a přírodou.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí - doprovody (např. na úřady, k lékaři, do obchodu), sociální poradenství.
V pobytové formě poskytujeme v souladu se zákonem také tyto základní činnosti:
Poskytnutí ubytování - zajištění podmínek pro úklid, zajištění podmínek pro praní prádla a žehlení, zajištění podmínek pro celkovou hygienu.
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy - vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu stravy, zprostředkování stravy.
Fakultativní služby: doprava uživatele služebním autem, telefony, kopírování, tisk dokumentů.
Časté dotazy
Jak se můžu stát uživatelem služby následné péče?
V případě zájmu o službu může zájemce vyplnit žádost do služby, která je na webových stránkách Charity Opava v záložce Chráněné a podporované bydlení – Následná péče – Ke stažení. Součástí dokumentů ke stažení je také informační balíček pro zájemce o službu následné péče. Mimo tyto dokumenty se zájemce dozví informace o službě u pracovníků služby následné péče, kteří jsou povinni tyto informace poskytovat. Zájemce si může domluvit schůzku s vedoucím nebo sociálním pracovníkem střediska a v případě zájmu vyplnit a podat žádost. Žádost o službu je možné poslat také v elektronické podobě na kontaktní mail vichova@charitaopava.cz. V případě, že je při podání žádosti a sociálním šetření zjištěno, že zájemce spadá do cílové skupiny, pro kterou je služba poskytována, je mu v případě volného místa (u pobytové formy služby) nabídnut byt. Není-li kapacita služby volná, je zájemce zařazen do pořadníku zájemců o službu. V případě uvolnění kapacity je zájemce kontaktován, dle pořadí v pořadníku. U ambulantní formy služby může zájemce, spadá-li do cílové skupiny, pro kterou je služba poskytována, nastoupit ihned.
Pomohou mi pracovníci služby při podávání žádostí o dávky?
Sociální pracovníci ve službě poskytují základní sociální poradenství. V případě, že osoba, která požaduje vyřízení dávek, není uživatelem služby nebo zájemcem o službu, odkáží ji pracovníci na Občanskou poradnu, kde pomohou situaci řešit zdarma odborníci. Jedná-li se o uživatele služby nebo zájemce, pomáhá sociální pracovník služby obstarat potřebné kroky k vyřízení žádosti o dávku – vyplnění žádosti, doprovod na konkrétní úřad.
Pomohou mi pracovníci nalézt si vlastní bydlení?
Služba následné péče může s uživatelem služby pracovat na jeho osobním cíli, kterým je hledání samostatného bydlení. Pracovníci služby jsou v pozici podpůrce, který společně s uživatelem hledá adekvátní řešení bytové situace. Pomáhá uživateli hledat vhodný byt přes inzeráty, doprovází jej na schůzky s makléři, požádá-li o to uživatel. Zároveň může také doporučit variantu městských bytů. Město Opava přibližně dvakrát ročně vyhlašuje výběrové řízení k pronájmu městských bytů. Za předem stanovených podmínek si mohou zájemci podat žádost o městský byt, kterou jim pracovník služby může pomoci sepsat. Pracovník může uživatele také doprovodit na prohlídku městských bytů. Pracovník je uživateli podporou, nehledá pro něj byt sám.