Poté, co Občanská poradna zveřejnila varování před "šmejdy s energií", se na ni obrací více občanů

07.02.2018 - Podvodníci, orientující se především na seniory, si našli další způsob, jak klamat lidi. V médiích na to počátkem února upozornila Občanská poradna Charity Opava.

Podvodníci, orientující se především na seniory, si našli další způsob, jak klamat lidi. V médiích na to počátkem února upozornila Občanská poradna Charity Opava. Na její pracovnice se v poslední době stále častěji obracejí lidé, kteří si stěžují na velmi neprofesionální a klamavé až podvodné chování firem, nabízejících možnost aukcí energií, tedy elektřiny a zemního plynu nebo smlouvy na odběr energií od jiného dodavatele.

„Opakovaně se setkáváme s tím, že tito podomní obchodníci, nabízející uzavření nových smluv, lidem na Opavsku sdělují neúplné, zavádějící informace, které nejsou totožné s obsahem smlouvy. Často také návštěvu klamavě kamuflují nutností opsat stavy elektroměru a plynoměru, načež klienty vystraší sdělením, že platí příliš drahé zálohy a nabízejí ihned varianty, které vydávají za levnější, aniž by ve skutečnost znali obsah již uzavřených původních smluv,“ varuje vedoucí Občanské poradny Charity Opava Lucie Vehovská.

Pravidlem bývá podle zkušeností pracovnic Občanské poradny bohužel i to, že se tito podvodníci zaměřují především na seniory, kteří bývají nabídkou často zmateni, nerozumí jí, a většinou si nejsou vědomi, k čemu všemu se podpisem nové smlouvy zavazují a jaké důsledky to pro ně může mít s ohledem na původně uzavřené smlouvy.

„Ne vždy je možné ukončit stávající smlouvy bez finančních sankcí ze strany stávajícího dodavatele, snahou o vyhnutí se této sankci dochází naopak k finančním sankcím ze strany nově uzavřených smluv. Výsledkem jsou upomínky, žádající uhrazení vysokých smluvních pokut, složitá situace seniora, jeho vzrůstající zadluženost a celkově zhoršený psychický stav,“ dodává Vehovská. „Důrazně proto varujeme před podpisem takovýchto smluv bez důkladného prozkoumání a zhodnocení důsledků, včetně uzavírání plnou mocí k těmto smlouvám,“ vzkazuje Lucie Vehovská, která zároveň prosí rodinné příslušníky seniorů, aby své rodiče, babičky, dědečky, tety a strýce třeba i opakovaně poučili o riziku, které jim hrozí. „Tyto osoby raději vůbec nepouštějte do bytu a žádnou smlouvu neuzavírejte do doby, než se o její výhodnosti neporadíte s někým kompetentním.“

Poté, co Občanská poradna iniciovala zveřejnění těchto alarmujících informací v Hlásce, týdeníku REGION OPAVSKO, zpravodaji Cesta a v Domovníku, se na ni začínají obracet lidé s žádostmi o preventivní přezkoumání smluv, které jsou jim nabízeny podomními prodejci. "Je to dobře, určitě vyzýváme občany, kteří si nejsou jisti, zda nemohou naletět klamavým nabídkám, ať se s námi spojí, rádi jim poradíme," konstatuje Vehovská.

Děkujeme partnerům