Osudový omyl šmejdů. Dovolali se vedoucí naší Občanské poradny

03.08.2020 - Pojem „šmejdi“ se u nás ujal jako označení rádoby prodejců, kteří se snaží triky, nátlakem a velmi často nezákonnými praktikami vylákat zejména ze seniorů peníze za nekvalitní a předražené zboží nebo je přemluvit ke změně dodavatelů energií. Ale i tito manipulativní podvodníci, za nimiž zůstávají stovky nešťastných oklamaných lidí, se mohou spálit. To když zavolají s „nabídkou, které se nedá odolat“ vedoucí Občanské poradny Charity Opava Lucii Trunečkové.

Právě v charitní Občanské poradně totiž často jako na poslední štaci končí ti nešťastníci, kteří jim skočili na lep a teď musí za svou chybu těžce platit. S tímhle telefonem se ale šmejdi opravu netrefili. Nejdříve náhodně vytočili soukromé telefonní číslo vedoucí Občanské poradny, čímž následně vytočili i ji samotnou...

"V listopadu minulého roku mi jako soukromé osobě na mobil zavolal pracovník firmy Platform Energy s nabídkou možnosti zúčastnit se energetické aukce,“ vzpomíná na osudný telefonát Lucie Trunečková. „Jako vedoucí Občanské poradny se často setkávám s osobami, které řeší problémy vyplývající z účasti v energetické aukci, rozhodla jsem si ověřit zkušenosti našich klientů,“ pokračuje Lucie Trunečková, která dodává, že za normálních okolností podobné telefonáty ukončuje hned po několik sekundách.

Aby měla k dispozici konkrétní vyjádření, díky nimž by se údaje z telefonického hovoru daly konfrontovat s písemnými podmínka¬mi následné přihlášky do energetické aukce, rozhodla se rozhovor nahrát. Proto proběhly mezi ní a pracovníkem Platform Energy dva rozhovory. „Požádala jsem ho, ať zavolá druhý den znovu, že se musím rozmyslet. Je štěstí, že se to podařilo, protože se mnou druhý den mluvil jako s úplně novým klientem. Měla jsem už ale nachystánu nahrávací techniku a tak jsem ho nechala ráda se vypovídat. Z jeho řeči vyplynulo, že se jedná o opakovaně užívanou praktiku a opakovaně volaným sděluje nepravdivé informace,“ dodává L. Trunečková. I jí jako profesionálku překvapilo, jak zavádějícím nebo lživým způsobem volající argumentují.

Občanská poradna Charity Opava jen loni provedla skoro sto konzultací na spotřebitelské téma, přičemž velká část těchto konzultací se zabývala právě „energetickými šmejdy“. Každý desátý člověk zde tedy hledal pomoc před podvodníky s přepisem energií, jimž naletěl na základě telefonického rozhovoru či návštěvy. „I proto jsem se bez zaváhání rozhodla podat podnět na Českou obchodní inspekci,“ uzavírá Lucie Trunečková. Spolu s jejím podnětem na Českou obchodní inspekci ovšem putují také velmi cenné důkazní materiály. Takže šmejdi, volat do Charity Opava se nevyplácí!

Děkujeme partnerům